Vuokramökeistä valitetaan suhteellisen vähän

Mökit vuokraaminen voi monelle olla kesän kohokohta, koska sinne lähdetään viettämään leppoisia lomapäiviä. Aina ei kuitenkaan kaikki mene aivan niin kuin alun perin suunnitteli. Vuokramökkien kohdalla odotukset voivat erityisesti ulkomaalaisten kohdalla olla huomattavasti korkeammat tai vähintään erilaiset verrattuna siihen, mitä mökkikokemus oikeasti tarjoaa. Suomen suurin vuokrattavien mökkien välittäjä, Lomarengas vastaanottaa vuokramökeistä valituksia harvoin, mutta usein varsin eriskummallisista ja koomisistakin asioista.

Vuokramökin kuvien perusteella ei millään voi nähdä talon joka nurkkaa. Perille saapuessa vastassa voi olla pettymys, mikäli esimerkiksi jääkaappi on pienempi kuin kuvassa, kylpyhuone on sotkuinen tai mökissä on hyönteisiä. Suurimpien pettymysten välttämiseksi vuokramökkien välittäjät laittavatkin ilmoituksiin mahdollisimman realistisia kuvia, joita ei olla mitenkään kaunisteltu. Silti mökin ulkopuolellakin voi olla jotain, mistä vuokralaiset eivät pidä. Varsinkin ulkomaalaiset voivat herkästi valittaa hyttysistä tai muista luonnon pikkueläimistä, jotka kuitenkin ovat erottamaton osa suomalaista kesää. Monesti valituksen taustalla voikin olla vain tottumiskysymys, joka voi tulla vastaan vieraassa maassa ja kulttuurissa.

Valituksia saapuu varsin vähän suhteessa vuosittain tehtävien vuokrasopimusten määrään ja vain hyvin harvoin ne etenevät Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) ratkottaviksi. Vuokramökkien tarjoaja Lomarengas välittää vuosittain noin 40 000 mökin vuokrausta, joista noin prosentin eli 400 varauksen kohdalla tehdään valitus. Valituksella ihmiset eivät kuitenkaan aina hae minkäänlaista korvausta, vaan kyse voi olla vaan jostain rikkinäisestä taloon kuuluvasta esineestä. Useimmiten vuokralaiset ottavat yhteyttä koskien erimielisyyksiä peruutusehdoissa, laadun puutteita tai vuokramökillä sattuneita vahinkoja.

Jotta mökinvuokraaminen onnistuu sujuvasti niin myyjän kuin vuokralaisenkin osalta, on tärkeää, että molemmat ovat selvillä pelisäännöistä. Huolellisten ja selkeiden etukäteisvalmisteluiden myötä ei ikäviä yllätyksiä tule niin helposti. Kirjallisesti on hyvä sopia esimerkiksi vuokrauksen säännöistä, peruutusehdoista ja loppusiivouksen tekijästä. Vuokralaisen on hyvä huolehtia siitä, että hän saa kaikki varaukseen liittyvät tiedot ja on näin perillä käytännön asioista. Jos kuitenkin lomailun aikana vuokramökillä tulee valituksen aihetta vastaan, on siitä ilmoitettava heti. Näin myyjä voi heti ottaa asian hoitaakseen ja mahdollisesti tarjota ratkaisua ongelmaan, kuten vaihtoehtoismajoitusta.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *